04:53 31 Sie '05

U2: Rozbrajamy atomową bombę

Najbardziej osobisty album... Redukcja zadłużenia Trzeciego Świata, handel bez ograniczeń, walka z AIDS... Przez ostatnie dwa lata wydawało się, że Bono szykuje raczej grunt pod pokojową Nagrodę Nobla niż nowe dzieło U2. A jednak jest: How To D

Vertigo

Chcieliśmy mieć bardzo żywy, mocny, rock’n’rollowy kawałek – mówi Adam Clayton. Słyszałem taką energię u The Hives, The Strokes czy The Vines. Łączy się to ze stylem, z którego się wywodzimy. Myślę, że The Edge uznał, iż potrafi napisać piosenkę z jeszcze lepszym riffem. Usiedliśmy i powstał utwór „Native Son”. Nie miał jednak odpowiedniej mocy, musieliśmy go przerobić. W styczniu narodził się znacznie bardziej energetyczny „Vertigo”. W dosłownym tłumaczeniu: „zawroty głowy”. Stworzyłem sobie w głowie klub zwany Vertigo – wyjaśnia Bono. Gra tam muzyka, której nie chcesz słuchać, bawią się ludzie, z którymi nie chcesz przebywać... Nagle widzisz dziewczynę z krzyżem na szyi. Skupiasz się na nim, bo nie możesz na niczym innym. Odnajdujesz drobny kawałek zbawienia.

Miracle Drug

Inspiracją dla tej piosenki był Christopher Nolan. Chłopak z porażeniem mózgowym, który chodził do tej samej szkoły co U2. Było to możliwe, bo – wbrew opiniom specjalistów – matka uczyła go wcześniej w domu. W końcu odkryto lekarstwo, które pozwoliło mu ruszać jednym z mięśni szyi – opowiada Bono. Podłączyli mu do głowy odpowiednie urządzenie i nauczył się pisać. Przenosił na papier wiersze, które gromadził w głowie. Potem wydał obsypany nagrodami tomik, poszedł na uniwersytet i został geniuszem. Wszystko dzięki miłości matki i przełomowi w medycynie. Wokalista dodaje, że w szerszym sensie utwór opowiada o lekarstwie na AIDS.

Sometimes You Can’t Make It On Your Own

Bono: Zaśpiewałem ten utwór na pogrzebie mojego ojca. To dedykacja dla niego, jego portret oraz świadectwo, że był wspaniałym śpiewakiem, tenorem. Robolem z Dublina, który słuchał opery i dyrygował drutami matki. Po prostu kochał operę. Nie rozmawialiśmy zbyt wiele, pytam go więc w tej piosence, czy słyszy, jak śpiewam. Uderzam jedną z tych wielkich tenorskich nut, które tak uwielbiał... The Edge wspomina, że długo się z tą kompozycją męczyli. Pomógł Daniel Lanois, który przez kilka dni grał u boku zespołu.

Love And Peace Or Else

Piosenka wywodzi się jeszcze z czasów All That You Can’t Leave Behind. Na początku był przesterowany bas z klawisza zagrany przez Briana Eno – wspomina Adam Clayton. Larry podłożył rytm, który przypominał Gary’ego Glittera z lat 70. Stwierdziliśmy, że musimy coś z tym zrobić. Próbowaliśmy to skończyć na poprzednią płytę, ale nie kleiło się. Za każdym razem, gdy słuchaliśmy potem spadów, ten numer się wyróżniał. Wróciliśmy więc do niego, The Edge dołożył killerską partię gitary i wreszcie zażarło.

City Of Blinding Lights

Kolejna z „nowojorskich” kompozycji U2. Zainspirowana koncertami zespołu w dniach 24, 25 i 27 września 2001 w Madison Square Garden. Byli pierwszym rockowym zespołem, który zagrał w tym miejscu po tragedii 11 września. Przypominało to występ w Sarajewie – mówi Clayton. Gdy sam pobyt kapeli w danym miejscu wystarczył ludziom za powód do przyjścia. Wszyscy zjawili się w Garden, bo wiedzieli, że zespół wyjdzie na scenę o dziewiątej. Koncerty były niesamowite – to publiczność zabierała nas w podróż, nie my ją. Tytułowe światła odnoszą się zarówno do blasku metropolii, jak morza zapalniczek na sali.

A Man And A Woman

Bono twierdzi, że chciał w tym utworze połączyć inspiracje dokonaniami The Clash i Marvina Gaye’a: Numer ma sprawić, że czujesz się, jakbyś siedział na tarasie w Nowym Jorku w gorący letni wieczór i słyszał go dobiegającego z taksówki. Clayton jest przekonany, że kompozycja przypadnie do gustu kobietom. Można mu w tych sprawach zaufać.

Crumbs From Your Table

Three to a bed/ Sister Anne, she said/ Dignity passes by – to opis hospicjum dla umierających na AIDS w Ugandzie, z prawdziwą postacią siostry Anny. Jej biuro to kloaka – mówi Bono, który z trudem wyciągał fundusze od chrześcijańskich stowarzyszeń w Afryce. Walczył o „okruchy ze stołu”... The Edge ujawnia, że napisali tę piosenkę w stanie upojenia alkoholowego, z akustycznymi gitarami. Nigdy wcześniej im się taka sztuka nie udała.

One Step Closer

Bono wpadł na pomysł poświęconego ojcu tekstu po rozmowie z Noelem Gallagherem z Oasis. A muzyka? Zaczęło się od sekwencji akordów – mówi The Edge. Wrzucam czasem coś swojego podczas jamów i patrzę, co z tego wyjdzie. W tym wypadku Bono wymyślił wspaniałą melodię. Wszyscy się przyłączyli i mieliśmy wspaniały kawałek. Jego prawdziwy potencjał zaczął się jednak wyłaniać dopiero, gdy zaczęliśmy rozbierać to na części z Jacknifem Lee. Na początku była tradycyjna piosenka, niemal jak Velvet Underground – teraz jest znacznie bardziej złożona.

Original Of The Species

Wyjątkowy dla mnie numer. Piękna, melodyjna podróż – twierdzi Bono. Opowiada o ludziach, którzy wstydzą się swojego ciała. Szczególnie o nastolatkach z zaburzeniami łaknienia, niepewnych siebie i swojej seksualności. Mówię im, że są wyjątkowi, jedyni w swoim rodzaju, są pierwowzorem gatunku. Nie mogę się doczekać zagrania tego na żywo. The Edge uzupełnia, że nim utwór zyskał uniwersalny wymiar, poświęcony był jego córce, dziewiętnastoletniej Holly. Wokalista U2 jest jej ojcem chrzestnym.

  • jedrzej (źródło: Redakcja, Teraz Rock)

Dodaj komentarz Wymaga loginu/hasła u2forums.com. Nie masz konta? Zarejestruj się.

Komentarze (0) Strona 1

    Newsletter

    Dodaj Usuń 

    Artykuły

    więcej

    Najczęściej komentowane

    Rock'n'roll ma obsesję na punkcie uprawiania miłości na tylnym siedzeniu chevroleta. Jestem pewny, że dla samych zinteresowanych jest to bardzo przyjemne, ale mnie interesuje pisanie o czymś więcej, Pasjonuje mnie wewnętrzny konflikt panujący w ka - Bono